Purmamarca

Purmamarca
Purmamarca

sunnuntai 7. heinäkuuta 2013

Viiden kuukauden odotus, kahden päivän matkustus ja..

Córdoban yllä

..olen perillä! Ja yhtenä kappaleena - sekä minä että matkatavarat -, vaikkei olo ihan yhtenäiseltä noin 35 tunnin matkustamisen jälkeen tuntunutkaan. Nyt on sunnuntai-ilta ja lentoni oli perillä Córdobassa keskiviikkona iltapäivällä. Alku on ollut vauhdikas; aloitin työharjoittelun torstaina, kämpän kanssa on ollut jo hieman kädenvääntöä, olen tutustunut paikalliseen rahanvaihtokulttuuriin ja saanut kunnon tervetulopirskeet à la uudet kämppikset.

Palataanpa kuitenkin perusjuttuihin, niin kerron mistä tässä kaikessa on kyse. Hain keväällä CIMO:n maaohjelmien haussa harjoittelupaikkaa Argentiinaan, Córdobaan, kohteena pienet paikalliset kansalaisjärjestöt. CIMO on kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön asiantuntija- ja palveluorganisaatio, joka toimii opetus- ja kulttuuriministeriön alaisena itsenäisenä virastona. Se järjestää muun muassa kansainvälisiä työharjoitteluja opiskelijoille ja vastavalmistuneille, maaohjelman ollessa yksi neljästä CIMO:n harjoitteluohjelmista. Maaohjelmaan voi hakea kerran vuodessa, tänä vuonna haku oli avoinna 11.2-22.2. Maaliskuun alussa sain kuulla päässeeni jatkoon harjoitteluohjelmassa ja Córdobassa olevan yhteistyöorganisaation, Passportin, alkaneen etsiä minulle sopivaa harjoittelupaikkaa. Olin järjettömän iloinen tuosta uutisesta, sillä tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun hain CIMO:n kautta työharjoitteluun, vaan olen kokenut kantapään kautta hakuohjelman suosittuuden.

Huhtikuun lopulla Passport ilmoitti minulle löytyneen harjoittelupaikan kansalaisjärjestöstä nimeltään Acude ja toukokuun alussa olin jo allekirjoittanut harjoittelusopimuksen heinä-syyskuuksi. Käytännössä kesti kuitenkin hieman kauemmin, ennen kuin pääsin järjestelemään reissuun lähtöä eli ostamaan lentoja ja miettimään esim. miten organisoin tarvittavien rokotusten saannin (asuin tuolloin Espanjassa). CIMO maksaa harjoitteluun lähteville harjoitteluapurahaa, jonka viralliseen myöntämiseen asti en uskaltanut vielä nuolaista, vaikka teoriassa apuraha myönnetäänkin kaikille harjoittelupaikan saaneille. Odottelin siis kiltisti 29. toukokuuta asti, ennen kuin apurahapäätös oli tehty, ja vasta sitten hyppäsin kattoon!!


Laskeutuminen Buenos Airesiin auringonnousun aikaan

Lennon, ja kentän, vaihdon jälkeen matka jatkui Buenosista Córdobaan

Ensikosketus argentiinan espanjan erikoisuuksiin: tu (sinä) => vos

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti