Purmamarca

maanantai 23. joulukuuta 2013

San Pedro de Atacama

Vajaan viikon Valparaisossa oleilun jälkeen suuntasin kohti Chilen pohjoisosaa ja San Pedro de Atacaman kylää. Yöbussi vei Calamaan asti, josta toinen bussi vei muutamassa tunnissa San Pedroon. Chileen matkaa suunnittelevia saattaa kiinnostaa sikäläinen hintaluokka, joten laitan tähän niitä hintoja, mitkä ovat vielä muistissa tai ylhäällä Lonelyplanetin marginaaleissa. Bussimatka Valparaiso - Calama (matkustuspäivä taisi olla 14.10.) maksoi 25 000 Chilen pesoa, mikä on noin 34 euroa. Matka kesti parikymmentä tuntia. Calamasta San Pedroon kustansi 3 000 pesoa eli noin 4 euroa.

Matkalla Calamasta San Pedroon

En ollut varannut hostellia ennen San Pedroon saapumista, joten tartuin koukkuun, kun bussiasemalla turisteja vastaanottava mies markkinoi mökkimajoitusta Atacama Mistica:ssa. Olin matkalla nyt yksin (poikakaverin täytyi palata töihin Córdobaan), mutta sain tingittyä itselleni huoneen 8 000 pesolla yöltä (n. 11e). Alunperin olin tosin ajatellut hostellia, jotta tutustuisin muihin reissaajiin, mutta Atacama Mistican omistaja/sisäänheittäjä Leo vakuutteli hänenkin mökeissään olevan porukkaa. San Pedron keskustasta kolmen kilometrin päässä sijaitsevat mökit olivat viihtyisiä, alueella oli myös uima-allas, ja Leolle soittamalla saisin kuulemma aina halutessani kyydin keskustaan ja takaisin. Leo myös järjestää ja välittää päiväretkiä Atacaman aavikon eri kohteisiin. Lopulta olimmekin jo sopineet minulle retkiohjelman kahdeksi seuraavaksi päiväksi: ensimmäisenä päivänä El Tation geysirit aamulla ja suolajärvi Laguna Cejar iltapäivällä; toisena päivänä aamupäivästä Reserva Nacional "Los Flamencos" (luonnonpuisto, jossa flamingoja) ja Laguna Miscanti & Laguna Miñiques (kaksi ylätasankolaguunia 4 2000 metrin korkeudessa), ja iltapäivästä Valle de la Luna eli "kuunlaakso". Nämä neljä opastettua retkeä maksoivat muistaakseni yhteensä 55 000 pesoa eli noin 75e. Kävi ilmi, että saman paketin olivat varanneet myös Atacama Misticassa majoittuvat kolme kanadalaista, jotka osoittautuivatkin loistavaksi reissuseuraksi!

Ensimmäisenä aamuna herätys soi, kun kuu oli vielä korkealla.. minibussi haki geysir-retkelle jo 04:30.

Auringonnousun aikaan El Tation geysireillä

Tuonne pian uimaan! Kuumavesilähde geysirien tuntumassa.

Vesi oli kai reilut 30-asteista, mutta ilma lähellä nollaa, joten tuli kiire vetää vaatteita päälle lähteestä noustua.

Vikunjoja (vicuña)

Maisemaa matkalta

Pienen kylän laamat

Andejen flamingoja

Muutaman tunnin päikkäreiden jälkeen oli iltapäiväreissun aika. Bikinit pakattiin mukaan tälläkin kertaa, sillä kohteena oli suolajärvi Laguna Cejar.

Ja uimaan! Supersuolainen vesi kannatteli niin, että uiminenkin vaikeutui.

Ensimmäisen "altaan" jälkeen hypättiin pienempään ja vähempisuolaiseen lammikkoon pesemään suolat iholta.

Viimein matkattiin vielä kolmannelle laguunille odottamaan auringonlaskua.

Seuraava päivä alkoi reissulla Reserva Nacional "Los Flamencos" - luonnonpuistoon:

Suolatasankoa

Suolatasanko lähietäisyydeltä

Andien flamingoja

Luonnonpuistosta matka jatkui kohti Laguna Miscantia ja  Laguna Miñiquesia. Vuorille nouseva tie vein aina yli neljän kilometrin korkeuteen.

Pienen Socaire-kylän kirkko matkan varrella

Vicuña

Laguna Miscanti

Laguna Miñiques

Laamoja Toconaon kylässä. Tämä jo paluumatkalla San Pedroon

San Pedroon palattuamme kävimme pikaisesti syömässä uusien kanadalaisten tuttavuuksieni kanssa ja ehdin myös ostaa seuraavalle päivälle bussilipun takaisin Argentiinaan. Lippu Jujuy:hin maksoi 30 000 Chilen pesoa eli noin 40 euroa (samaan hintaan olisi voinut jatkaa Saltaan asti, mutta halusin pysähtyä Jujuyhin muutamaksi päiväksi). Vielä ei ollut kuitenkaan aika lähteä, vaan jäljellä oli viimeinen puolenpäivän reissu: Valle de la Luna.

Valle de la Lunan kuumaiset maisemat olivat upeat!!

Vika ilta San Pedrossa sujui hyvän ruoan ja perinteisten chileläisten "Pisco sour"-juomien parissa.

Nyt tämä palaa reissumuistelmista nykyhetkeen ja joulun viettoon! Palasia Argentiinasta tippunee vielä lomien jälkeen. Hauskaa joulua kaikille!!!

perjantai 13. joulukuuta 2013

Valparaiso

Reppureissun seuraava kohde oli Chile ja Valparaiso. Lähdimme J:n kanssa aikaisella aamubussilla 9. lokakuuta Mendozasta kohti Andeja. Paitsi että melkein olimme lähtemättä, sillä bussia ei näkynyt eikä kuulunut viisi minuuttiakaan oletetun lähtöajan jälkeen. Tuolloin aloin suomalaisena käydä jo hieman kärsimättömäksi ja aloin ihmetellä tätä ääneen J:lle ja pian jo muidenkin ympärillä olevien kanssa. Selvisi, että bussimme olikin jo lähtövalmiina, odottelivat vaan vielä meitä laiturissa - aivan toisessa laiturissa, kuin lippuihimme oli merkattu.. ja täysin eri yhtiön lipun alla, kuin oli merkattu. Olimme siis etsineet katseellamme aivan toisennäköistä ja nimistä bussia, väärällä laiturilla. Kiitos omalla nimellä varattavien bussilippujen ja bussikuskeilla olevien matkustajalistojen, meitä kuitenkin odotettiin lähtöajankin yli ja pääsimme kuin pääsimmekin kyytiin.

Jo Chilen puolella

Hurja ja hidaskulkuinen alasmeno

Hitaasti mutta varmasti. Upeissa maisemissa :)

Valparaisoon saavuimme iltapäivällä, majoittauduimme varaamaamme Hostal Casa Verde Limoniin ja suuntasimme merenrannalle mateilemaan (=siemailemaan matea). Mikä mahtava hetki, kun näki pitkästä aikaa meren.

Rannan tuntumassa betonirakennelman päällä köllötteli merileijonia ja hengaili haikaroita:

Videon köyhästä laadusta tuskin erottaa, mutta siinä merileijona tekee uimahypyn.

Vietimme Valparaisossa viisi yötä, joten saimme tutustua kaupunkiin ilman kiirettä ja aikaa oli myös pienelle pyrähdykselle kaupungin ulkopuolelle, Laguna Verdeen. Alla kuvia ensimmäisiltä päiviltä kaupungissa.

Lyhyen noin 45min bussimatkan päässä Valparaisosta on Laguna Verde, joka on sopiva päiväkohde rannalle kaipaavalle. Lähinnä halusimme veden ääreen rentoutumaan ja pois kaupungista, niin kiva kuin Valparaiso satamineen ja rantoineen onkin. Laguna Verde on loistava paikka rauhoittumiseen, mutta uimavedeksi näistä rannoista ei ole vielä lokakuussa. Takkiakin sai olla pistämässä päälle jo pienen rannan viimassa oleilun jälkeen. Yhtä kaikki matehetki ja valokuvaus näissä kauniissa maisemissa onnistui mainiosti.

Paikallisia (oma oletus) nuoria rannalla. En voinut ymmärtää miten he tarkenivat shortseissa ja t-paidoissa..

Seurallinen rantakoira

Hostellimme Verde Limon oli todella positiivinen kokemus. Tilojen viihtyisyyteen oli panostettu, hinta oli kohtuullinen, joskaan ei halpa, ja henkilökunta pääsääntöisesti mukavaa. Suu loksahti auki, kun eräs henkilökunnasta alkoi puhua suomea! Joku pohjoissuomalainen poika oli päättänyt vaihtaa vähän maisemaa ja asui tätä nykyä Valparaisossa. Häneltä saimme myös vinkin Laguna Verdestä, jonne harvempi turisti kai tajuaa harhautua - ainakaan siihen aikaan vuodesta.

Hostelli

Alakerrassa on keittiö ja ruokailutila/olohuone.

Aamupalaa ei tarjoilla, mutta jokaiselle huoneelle on oma hyllyvälikkönsä omien ruokien säilytykseen. Kätevää ja puuttu yleensä hostelleista!

Verde Limonin edustalla on nätti, värikäs aukio.

Valparaiso on ehdottomasti yksi värikkäimmistä, omalaatuisimmista ja mielenkiintoisimmistakin kaupungeista mitä olen koskaan nähnyt. Antaa kuvien kertoa..

Kaupunki on rakennettu useille kukkuloille, joille kiipeäminen palkitaan huimin näkymin.

"La Sebastiana" eli Pablo Nerudan Valparaison talo. Mies omisti talot myös Santiagossa ja Isla Negralla.

Näkymä Pablo Nerudan talolta

Viimeisenä Valparaison päivänä veri veti jälleen rannalle, joten suuntasimme tsekkaamaan Reñaca-rannan Viña del Marista pohjoiseen. Tämä kesällä hyvin turistoitunut ranta oli vielä varsin hiljainen, mutta ei mitään verrattuna luonnonkauniiseen Laguna Verdeen (oma mielipide).